opduwer-collage-2015-11-29-9

Opduwer – De besturing

Opduwer

De besturing van de Opduwer “Benny”

Het roer

Met de besturing was al reeds begonnen. Dit zou ook niet anders gekund hebben gezien de plaats van het roer onder het achterdek.
Door de diepe “inbouw” bijna de onderkant van de kiel raakt heb ik gekozen om de servo voorin te plaatsen en deze met een flexibele stuurstang te verbinden met het roer. De flexibele stuurstang loopt kort langs de romp van voor naar achter.
Het is nu de bedoeling, het roer te bevestigen aan de reeds binnen in de boot klaarliggende hevel. Dit is echt een prutswerkje, gezien de hevel over de roeras geschoven moet worden en aan elkaar bevestigd moet worden. Dit alles via het kleine gaatje boven de roeras.
Om er zeker van te zijn dat de verbinding tussen de roeras en de hevel stevig vast blijft blijft zitten is er een “meenemer” geplaatst op deze niet al te makkelijk bereikbare constructie. Deze “meenemer” is een klein gebogen messing draadje dat door een gaatje dwars in de roeras geschoven wordt. Hierna wordt de lijm aangebracht. De reden van de “meenemer” is dat bij enkel een verlijming tussen de hevel en de roeras door het krimpen van de messing roeras en de krachten op het roer, kunnen loslaten. Aan de onderkant wordt het roer ondersteund door een klein messing pijpje.

Bij het aftellen van het roer ga ik als volgt te werk:

  1. De servo wordt in zijn neutrale positie gezet (stuurknuppel op zender staat samen met trimmer in neutrale positie)
  2. De flexibele roerstang is bevestigd
  3. Het roer staat in zijn neutrale positie (dmv de stuurknuppel naar uiterst links en uiterst rechts te bewegen wordt alles nogmaals getest voor verlijming)
  4. Verlijmen van de roerkoning aan de roeras (ontvanger en zender zijn uitgeschakeld)

Na het vastzetten van de stuurinrichting en de servo, kunnen de accu’s of cellen, snelheidsregelaar en ontvanger geplaatst worden.

Leave a Reply