opduwer-collage-2015-11-29-2

Opduwer – De beplanking en het verstevigen van de romp

Opduwer

De beplanking en het verstevigen van de romp

De beplanking van de romp

Voor de latjes van de romp gebruik ik latjes van 1.8 mm dik, 7 mm breed en 880 mm lang. De latjes gaan eerst een paar uur in het water, waardoor ze soepel te buigen zijn. De latjes worden hierna nat op de spanten gespannen met kopspelden. Nadat het latje droog is, wordt deze er af gehaald en verlijmd.

Ik ben aan de kiel begonnen. De achterkant bij de schroef is niet helemaal gelijk goed gegaan, dit zal later met plamuur gecorrigeerd moeten worden. Een belangrijke les was wel, dat de latjes “zelf” de weg over te spanten kiezen. Op deze manier ontstaan er wel kieren die later netjes met aangepaste op maat gemaakte latjes opgevuld moeten worden. Hoe netter de latjes zitten, hoe minder werk om later de romp strak te krijgen. Na een helft beplankt te hebben (aan een zijde) is het belangrijk de de deklijn goed te krijgen. Hierna kan de rest opgevuld worden.

Het loshalen van de romp

Voordat de romp los gemaakt wordt, wordt deze eerst met grof schuurpapier opgeschuurd. De grote oneffenheden en de kleine kiertjes moeten eerst opgevuld worden, voordat de binnenkant van de romp verstevigd wordt met glasvezel versterkt epoxy. De grove openingen worden opgevuld met glasvezel gewapend plamuur. De kleine oneffenheden worden opgevuld met houtplamuur. Ik heb enkele plankjes gebruikt van 1.8 mm dik. Het afwerken van de romp is niet mogelijk, gezien de plankjes tussen de spanten veren. Een versterking is een must voordat de romp afgewerkt kan worden.

Handig is, dat er na het loshalen van de romp, een standaard aanwezig is, waarop de romp geplaatst kan worden. Als ondersteuning, heb ik spantnummer 3 en 6 uitgekozen. Het maken van een standaard is gelijk aan het maken van een spant, maar dan in een negatieve vorm. Zorg als eerste voor een gezamenlijke horizon, maar nu aan de onderkant. Let op de schroef en roer, deze zijn in het spantenplan niet zichtbaar. Slordig als de steun te laag zou uitkomen.

Het verstevigen van de romp

De volgende stap is het verstevigen van de romp aan de binnenkant. Ik maak gebruik van twee componenten Epoxy Impregneerhars met glasvezelmatten als versterking.
De glasversteviging wordt tussen de spanten aangebracht door meerdere kleine stukken glasvezel matjes.
Voordat de versteviging aangebracht wordt, wordt eerst de rand waar later het dek op gelijmd zal worden aangebracht. Door deze rand eerst aan te brengen wordt deze dan ook extra verstevigd en aan de onderkant afgedicht door de Epoxy versteviging.
Het mooiste is om gebruik te maken van een blanke Epoxy. Ik spreek eigenlijk meer over de verharder. Veel verharders hebben een rode kleur. We praten over de binnenkant van een boot, maar toch. Ik maak gebruik van twee componenten Epoxy Impregneerhars van De IJssel Coatings. Deze is online te verkrijgeven bij http://www.bootverf.nl. Deze hars is aangebracht met een kwast in twee lagen. De kwast is maar 1 maal te gebruiken, neem dus een goedkope wegwerp kwast. Na de eerste laag zijn de glasmatjes aangebracht.
Het bijna onmogelijk ieder gaatje in de romp eerst te dichten. Ik heb gekozen om de romp aan twee haken te hangen en onder de romp een aantal kranten te leggen. Hiermee wordt voorkomen, dat de romp aan de werkbank, kranten of de standaard vast komt te zitten.

 

One thought on “Opduwer – De beplanking en het verstevigen van de romp

  • I’ve been browsing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.

Leave a Reply