opduwer-collage-2015-11-29-1

Opduwer – Spanten en Werf

Opduwer

Het uitzagen van de spanten

Op het eerste blad staan de spanten aangegeven. Gezien hier de op-de-kop bouwmethode wordt toegepast, wordt als eerste aan de bovenkant een horizontale lijn getrokken als referentie voor de “opofferings stutten”. Er zijn tien verschillende spanten dus worden deze tien keer gekopieerd.

Per spant, wordt de toekomstige rompdikte afgehaald. Bij deze romp verwacht ik aan houten latjes en plamuur ongeveer 2 mm nodig te hebben. Het te gebruiken spant wordt dan twee millimeter naar binnen getekend.

De kopieen worden op de hartlijn gevouwen en uitgeknipt. Na het uitvouwen, ontstaat er een compleet spant. Alle uitgeknipte papieren spanten worden op een plank (berken multiplex van 6.5 mm) gelijmd en uitgezaagd.

De kiel wordt van blad 2 met behulp van carbon papier overgetrokken op het multiplex en uitgezaagd. De vraag hierbij was wel, hoe groot, waar te beginnen en waar te eindigen. Ik heb er voor gezorgd, dat er in ieder geval genoeg hout aanwezig is, zodat deze kiel stevig genoeg is.

Het opzetten van de spanten op de bouwwerf

De uitgezaagde spanten worden nu op een “bouwwerf” geplaatst. Deze “bouwwerf” moet zeer stabiel en stevig zijn. Voor deze “bouwwerf” gebruik ik een overschot van een bureau blad van 30 mm dikte.
De hartlijn wordt uitgezet, evenals de plaats van de spanten.
Aan beide zijde van de spanten komen latjes. Deze latjes worden vastgeschroefd aan de “bouwwerf”. Makkelijk tijdens het stellen van de spanten, is dat de spanten enigszins klemmen tussen de latjes.

Het bepalen van de opening in de spanten

Nu de spanten aan de buitenkant de juiste vorm hebben en de positie op de “bouwwerf” hebben, is het tijd om het binnendeel van het spant er uit te halen. Belangrijk is, om de spanten te centreren op de werf, een merk te plaatsen op de klemlatjes en de “opofferings stutten”, zodat na het wegzagen van het midden deel, de spanen toch nog juist gepositioneerd kunnen worden. Ik heb gekozen om bij de middelste spanten een derde stut te laten staan ter plaatse van de hartlijn. Dit is steviger en makkelijker op je juiste positie te plaatsen.

Er moet gezorgd worden, voor een gezamenlijke horizontale onderkant in het midden van alle spanten, in ieder geval zo veel mogelijk en aansluitend, zodat er een vlak op de bodem van de spanten ontstaat. Dit vlak kan dan gebruikt worden voor het plaatsen van een bodemplaat waar de motor en de accu’s op geplaatst kunnen worden.

Het binnendeel van het spant wordt weggehaald. Rondom probeer ik minimaal 1 cm aan vlees te laten staan, in ieder geval aan de linker, rechter en bodem. Aan de bovenkant (dek) laat ik 5 mm staan.

De spanten worden aan de buitenzijde afgerond. Dit is beter voor de romplatjes. Het spant aan de achterzijde laat ik nog even voor wat het is. Eerst moet de plaats van de horizontale spanten bepaald worden en de plaats van de roeras moet bekend en toegankelijk zijn. Let hier dus op de roeras en de verbindingsstang naar de stuurservo, dit voorkomt later veel extra werk. Aan de voorzijde blijft het eerste spant ook geheel dicht.

Het papier wat op de houten spanten gelijmd is, haal ik er af. Als er later verbindingen aan de spanten gelijmd moeten worden en de romp aan de binnenkamt met epoxy verstevigd wordt, zit dit papier alleen in de weg.

Ruimte voor de schroefas

De schroefaskoker positie is uitgezet en deels uitgezaagd. Het zwarte deel (zie foto rechts) is in verband met de stevigheid laten zitten. Is de kiellat aan de spanten verlijmd, dan kan dit zwarte deel met een zaagblad worden weggezaagd. De ruimte voor de schroefaskoker is zo uitgezet en uitgezaagd, dat er ruimte is om deze aan de binnenkant van de boot, omhoog en omlaag te stellen. Dit is gedaan, omdat de motor voor deze boot nog niet bekend is en omdat ik liefst de motor en de as tegelijkertijd verlijm. De motor staat dan perfect uitgelijnd met zijn schroefas. De schroefas en de motor moeten geplaatst zijn voordat de romp aan de binnenkant met epoxy en glasvezelmatten verstevigd wordt.

Horizontale spanten aan de achterkant

Aan de achterkant van de opduwer, maak ik gebruik van een aantal horizontale spanten om zo de romp de juiste vorm te geven. Na het uitzagen van deze horizontale spanten (werkwijze gelijk aan verticale spanten), kan het weg te zagen deel van het laatste spant bepaald worden. Hierna zijn alle verticale spanten en de kiel klaar en kan alles verlijmd worden.

 

One thought on “Opduwer – Spanten en Werf

  • Wat is het totaal gewicht van de opduwer. Ik ben er ook aan begonnen, schat dat het zo rond de 4kg zal moeten zijn. Dit zou ik graag willen weten ivm de toekomstige motor en accu. Ik heb nog een Hectoperm liggen en wil als accu een Lipo 2s 5200 mAh. Heb genoten van uw verhaal.

Leave a Reply