pacific-collage-2015-11-28-1

Pacific – Introduction

Introduction, Pacific

De sleper Pacific

De Pacific is een niet bestaand schip maar afgeleid van de Graupner Bugsier 3. De Bugsier 3 was één van de eerste havensleepboten die door Bugsier-Reederei & Bergungs- Aktiengesellschaft van Hamburg in bedrijf werd genomen. De Bugsier 3 was een zeer manoeuvreerbaar schip, dat met een krachtige motor werd uitgerust. Het schip was ontworpen voor het slepen en bijsturen van andere schepen. Vergeleken met huidige gestroomlijnde sleepboten, lijkt de Bugsier 3 zeer conventioneel. Zijn twee grote masten en zijn hoekige vorm van de bovenbouw geven de boot een persoonlijke en functionele, maar toch bijzonder uitstraling. Bouw van het model is gestart in 1986.

De bouw van het model

Deze sleper, komt uit de bouwdoos van de Bugsier 3 van Graupner. Helaas heb ik geen foto’s van de bouwwerkzaamheden. De bouwwerkzaamheden hebben minder dan een jaar geduurd, maar het is natuurlijk wel altijd de vraag; wanneer is het model af? Dit model met een schaal van 1:33 leent zich erg voor het aanbrengen van details. De schaal kom redelijk overeen met de schaal van 1:35 / 1:40 waar veel assesoires op militair vlak van te vinden zijn. Als je goed naar het model kijkt zie je een compressor, schroevendraaiers, bankschroef, sleutels, hamer, gasflessen, emmers en nog veel meer. Deze accessoires geven het een model een gedetailleerd uiterlijk.

De speciale functies van het model zijn vooral; de lostrekbare sleephaak, de boegschroef en verlichting.

Het varen

Ik vind dit model goed varen. Het schip is rank, maar door zijn lage zwaartepunt dan ver onder de waterspiegel ligt; heel stabiel. Het schip heeft conventioneel roer en een vierblads schroef. Ondanks dat er geen schroeftunnel aanwezig is, is het schip zeer wendbaar. Ik heb toch gekozen om er een boegschroef in te zetten, na mijn ervaring met de Norderney, om het schip goed wendbaarder te maken. Dit komt vooral goed van pas tijdens het slepen achter de last. Van deze boegschroef heb ik tijdens het achteruit varen en positie houden tijdens stil liggen veel plezier bij gehad.

De hoofdaandrijving

Zoals reed vermeld; de hoofdaandrijving bestaan uit een conventioneel roer met een enkele schroef. De motor voor deze hoofdaandrijving is een Marx Decaperm 6V die zijn vermogen overdraagt op een 4 bladschroef met een diameter van 60 mm.

Lostrekbare sleephaak

Eén van de speciale functies van dit model is de sleephaak die kan worden ontgrendeld door een servo. Tussen de servo en de haak, zit een kabel met een veer aan de kant van de servo. Om in geval van nood de last los te kunnen koppelen is geen overbodige luxe!
Een punt van aandacht; de sleephaak is gemonteerd op de opbouw. Deze opbouw is demontabel. Ik heb gekozen voor een draadeind gemonteerd in de kajuit die de opbouw stevig verbind met de romp. Op deze manier kan het nooit gebeuren dat de opbouw tijdens het slepen van een hoge last los kan raken van de romp.

Boegschroef

De boegschroef die als extra is aangebracht wordt aangedreven door een Marx 6V Monoperm Super. De boegschroef heeft een haakse overbrenging van twee kunststof tandwielen op gelagerde assen die leiden naar een driebladschroef van 25 mm.
Helaas is tijdens het varen één van de tandwielen beschadigd waarbij er een tandje is afgebroken van de tandwielen. De boegschroef is ingebouwd tijdens het bouwen en daardoor onder het dek komen te zitten waarna het zeer lastig, zeg maar gerust onmogelijk is hier iets aan te doen. De tunnel van de boegschroef en de overbrenging zijn vastgezet met hars en glasvezel aan de romp. Leermoment; let er bij het inbouwen dus altijd goed op dat alle mechanismen zoals een boegschroef-, kraan-, ankerlier- en sleeplier-aandrijvingen altijd toegankelijk blijven. In mijn geval was een klein takje in de tunnel van de boegschroef rapzalig.

Verlichting

De bouwdoos van Graupner houdt geen rekening met echte verlichting. Dit betekend, dan geen van de lantarens die bij de bouwdoos meegeleverd worden voorzien kunnen worden van gloeilampjes. Om deze reden heb ik andere lantarens gebruikt en heb ik de meegeleverde houten masten die taps toelopen uit moeten hollen om ruimte te maken voor de bedrading.
Aan boord zijn 8 lampjes aanwezig te weten; stuurboord, backboord, ankerlicht, drie sleeplichten en twee heklichten. De verlichting wordt geschakeld door een 7 kanaals multischakelaar (Conrad Bestnr. Conrad Bestelnummer: 23 15 17).

pacific-collage-2015-11-28-2

De besturing van het model

In dit model worden 2 snelheidsregelaars gebruikt, beide van Quartel (20 jaar oud). Verder een speedschakeling om maximaal vermogen op de hoofdaandrijving te krijgen. Let wel, alleen vooruit, dit i.v.m. de krappe ruimte binnenin het schip. De schakeling hiervan is simpel, deze bestaat uit een vermogensrelais met een 2-kanaals schakelaar (Conrad Bestnummer: 23 49 23). Als accu maak ik gebruik van een 6V 12Ah accu. Dit is een zeer grote accu vergeleken bij het schip en niet makkelijk in en uit te monteren, maar heeft als voordeel dat het schip hierdoor keurig op de waterlijn komt te liggen.
Om de ontvanger van stroom te voeden, ben ik begonnen met een 4.8V accupack van 1100 mAh (geel op deze foto). Vergeleken met de hoofdaccu is deze te snel leeg. Tegenwoordig maar ik gebruik van een diode (constante spanningsval van 0,6V) die tussen de ontvanger en (de plus) van de accu staat. Hierdoor blijft nog maar 1 accu in het schip over en ben ik ook niet bang dat de ontvanger eerder zonder stroom geraakt. De 12V 12Ah accu zorgt zeker voor een viertal uur plezien aan de waterkant. Verder wordt de gehele stroomvoorziening door 1 schakelaar bediend. Hierbij wordt de ontvanger spanning direct door de kleine schakelaar gestuurd, maar de spanning voor de aandrijving, door een vermogensrelais die bediend wordt deze kleine schakelaar.

De zender

De zender die ik voor dit model gebruik, is een Robbe ProMars. Om de 7 kanaals multischakelaar (Conrad Bestelnummer: 23 15 17) goed aan te kunnen sturen, heb ik de zender aangepast. (Pagina ProMars)

Afmetingen van het model

  • Lengte: 810 mm
  • Breedte: 203 mm
  • Schaal: 1:33
  • Gewicht: 2700 g

Zie voor alle foto’s van dit model de Model Gallery

Leave a Reply