mowe-collage-2015-11-28-1

Mowe – Introduction

Introduction, Mowe
Norderney’s peilbootschip Möwe

De zeeflora en -fauna veranderd constant door de stromingen en getijden. Om dit te kunnen volgen is de peilboot Möwe aan boord van de Norderney. Deze peilboot kan onafhankelijk van het moederschip Norderney opereren. En wie een Norderney bouwt, laat zijn Möwe natuurlijk ook varen! Bouw van dit kleine model is gestart in 1982.

De bouw van het model

Helaas heb ik geen foto’s van de bouwwerkzaamheden. Niet dat de bouw nu zo ingewikkeld is. Binnen een week staat een dergelijk bootje in elkaar. Toch zit er bij dit bootje een adertje onder het gras; het gewicht.
Tegenwoordig is er mooi materiaal op de markt met een laag gewicht voor een mooie prijs. Voor deze “kleine” had ik toendertijd niet veel keus. Ik koos voor een kleine motor; geloof me deze is al snel in staat om de Möwe een flinke gang te geven. Ik koos voor een kleine accu en het liefst dan nog 1.2V NiCd cellen en ja hoor; het gewicht is al bereikt!
Om de Möwe bestuurbaar te maken moet er toch een servo, regelaar en ontvanger in. Gelukkig zijn kleine servo’s tegenwoordig goed betaalbaar, helaas was er toen niet veel keuze en einigde het model met een wat kleiner servo die we tegenwoordig toch nog steeds groot noemen. De ontvanger was van de Robbe Economic en de snelheidsregelaar was geen regelaar maar een switch die de motor alleen aan of uit kon zetten. Dit kwam de bestuurbaarheid van de Möwe niet ten goede; alleen volle snelheid vooruit en sturen naar links of rechts was de keuze.
De Möwe was nu niet alleen aan de zware kant, maar zat ook nog eens prop en prop vol … laten we verder maar zwijgen over de positie van het zwaartepunt. Na enkele keren varen begon de zoektocht naar de kleinste onderdelen die helaas door tijdgebrek nog steeds aan de gang is.

Het hijsen van de Möwe

Om de Möwe makkelijk op te kunnen pakken met de kraan van de Norderney, is deze voorzien van een antenne die tevens dienst doet als “hijsoog”. Door de driehoekige vorm, komt de haak altijd op de juiste plaats terecht. De opbouw wordt door een veer of elastiek op het dek getrokken, zodat deze niet tijdens het varen er af kan vallen. De opbouw van de Möwe blijft goed zitten en er komt geen water binnen dankzij het opstaande randje waar de opbouw overheen valt. Een goed leermoment; ik zorg tegenwoordig dat al mijn modellen een dergelijke opstaande rand hebben. Dit voorkomt water in het model.

Vaarimpressie

Zoals reeds gezegd, behoorlijk wat vermogen maar snel aan de zware kant. Dat waren ook de eerste bevindingen bij de proefvaart. Het bootje duwt zich met een kleine simpele motor al goed door het water en het model is goed wendbaar. Door nieuwe lichtere onderdelen en materialen die tegenwoordig op de markt zijn, moet het mogelijk zijn dit model goed in orde te krijgen.

De hoofdaandrijving

De hoofdaandrijving bestaan uit een kleine 6V motor die via de meegeleverde aandrijfas de meegeleverde schroef aandrijft. De aandrijfas heeft geen lagers en lijkt meer een pijpje met een asje er door. De schroef met de motor geeft voldoende vermogen.

De besturing van het model

Welke Norderney eigenaar kent het niet; het geweldige gevoel wanneer de kleine Möwe voor het eerst van de Norderney wordt afgezet. Ik moet zeggen dat dit een flinke klus was. Zo makkelijk dit op de kant gaat, zo lastig is het in het om zowel de Möwe als de Norderney te besturen. Een collega modelbouwer die de besturing van de Möwe op zich nal had dan ook veel lol.
Zoals hierboven reeds beschreven was de Möwe alleen uitgerust met een switch en geen regelaar. Dit had tot gevolg dat de Möwe vaarde met vol vermogen of stil lag. Probeer zo deze Möwe dan maar weer eens aan boord van de Norderney te hijsen. Maar eerlijk is eerlijk; genoeg voor een middag vermaak aan de waterkant.

Afmetingen van het model:
  • Lengte:300 mm
  • Breedte: ___ mm
  • Schaal: 1:25
  • Gewicht (max): 350 g

Voor foto’s van de Mowe wijs ik graag door naar mijn Model Gallery.

Leave a Reply