100_0434_320_WitteAchtergrond

Norderney – Zender besturing

Norderney
De zender besturing van het model

Al met al, altijd handen te kort om een dergelijk modelschip als de Norderney onder controle te houden. Het schip met “conventionele” middelen besturen terwijl ook alle functies bediend moeten worden is haast onmogelijk. Eén van de oplossing zou kunnen zijn, om met meerdere personen dit schip te besturen. Een tweede mogelijkheid is om een aantal functies te automatiseren. Voor deze laatste mogelijkheid heb ik dusdanig gekozen dat alle aansluitingen aanwezig zijn om bijvoorbeeld een CControl unit of nog makkelijker een Raspberry Pi aan te kunnen sluiten.

Het blijft wel mijn bedoeling, om de Norderney met één zender te kunnen blijven besturen. De Möwe is een los schip en heeft dan ook zijn eigen zender.
Maar om alle functies goed te kunnen bedienen, heb je aan de twee standaard stuurknuppels te weinig. Alleen voor de aandrijving zijn al twee kanalen nodig; verticaal linker stuurknuppel en verticaal rechter stuurknuppel. Dan het roer, dit is het derde kanaal op een van de stuurknuppels. Meestal horizontaal rechter stuurknuppel.
Vervolgens moet de kraan bediend worden, het bluskanon en het ankerlier. Niet al deze functies heb je tegelijkertijd nodig.
Functies die wel tegelijkertijd nodig zijn, zijn het manoeuvreren van het schip en het bedienen van de kraan of het manoeuvreren van het schip en het bedienen van het bluskanon. Hiervan is de eerst, de meest lastige. Je wilt het schip op zijn plaats kunnen houden en tegelijkertijd de kraan bedienen, denk hierbij aan het uizetten of binnenhalen van de Möwe.
Het zou dus makkelijk zijn, dat de functies van de knuppels veranderen als het schip zich in een andere situatie bevindt. Hiervoor heb ik twee schakelmethodes gedefinieerd.

Schakelmethode 1:

De horizontale richting van de linker stuurknuppel, wordt zowel gebruikt om de kraan als het bluskanon te laten draaien. Standaard staat het zo ingesteld, dat de servo van het bluskanon bediend kan worden. De verticale richting van de rechter stuurknuppel heeft in deze situatie geen functie.
Na het schakelen van MultiSwitch functie 6 wordt de bediening van de kraan actief. Met de horizontale richting van de linker stuurknuppel is het nu mogelijk om de kraan te laten draaien. Met de verticale richting van de rechter stuurknuppel, kan nu de haak van de kraan worden bediend.

Schakelmethode 2:

Zowel de MemorySwitch als de CControl of Raspberry Pi gebruiken 2 dezelfde kanalen. Wederom gebruik makend van de MultiSwitch kan hiertussen geschakeld worden.
Na het schakelen van MultiSwitch functie 5 worden de twee kanalen omgezet van de MemorySwitch naar de twee 2-kanaals schakelaars die de CControl of Raspberry Pi bedienen.
Na het schakelen van de MultiSwitch functie 5, raakt de MemorySwitch zijn signaal met de ontvanger kwijt. Dit heeft (helaas) als gevolg, dat alle reeds geschakelde functies terug uit gezet worden.

Information about the Robbe ProMars self built extension can be found on this page

Leave a Reply