2304x1728

Norderney – Hoofdaandrijving

Norderney
De Schroeven, Motoren en Roeren van de Norderney

Het model van de Norderney is uitgerust met twee schroeven en twee roeren. Het model van de Norderney beschikt niet over schroeftunnels of over een boegschroef. Dit maakt het manoeuvreren niet altijd even makkelijk. Twee Marx Decaperm 12V motoren zijn gebruikt in combinatie met een linkse en een rechtse 4 blads messing schroef van 55 mm in diameter. Deze combinatie staat garant voor voldoende vermogen.

Het is belangrijk dat de as van de motoren ten opzichte van de schroefassen goed uitgelijnd zijn. Let wel; indien de motoras onder een andere hoek staat met zijn schroefas, kost dit de motor extra vermogen (denk aan wringing) en door de slinger die ontstaat; de daarbij behorende trillingen.
De twee Decaperms staan op een schuin vlak (triplex plaat) ieder parallel uitgelijnd aan de bijbehorende schroefas as. De Decaperm motoren staan op aluminium platen met sleuven die door vier bouten ieder op hun plaats gehouden worden. Op deze manier zijn de motoren nog enigszins te verschuiven en goed af te stellen. De motoren zijn op hoogte uitgelijnd met dunne kunststof folie en vervolgens vast gezet.
De schroefassen worden pas verlijmd als de motoren goed geplaatst zijn. De methode gebruikt; er wordt een goed passende bus geschoven over de motoras en de schroefas zodat de motoras en de schroefas keurig in één lijn staan. Hierna zijn de assen vastgelijmd in de romp.
Na het verwijderen van de bus is er een koppeling geplaatst tussen de motoras en de schroefas. Het originele tussenstuk van de koppeling is vervangen door een flexibele slag die op zijn beurt ook weer trillingen opvangt. De combinatie van de rustig lopende Decaperms, een goede as uitlijning en de flexibele koppelingen staat garant voor een zeer rustige loop zelfs bij vol vermogen.

Leave a Reply