norderney-collage-2015-11-28-4

Norderney – De Kraan

Norderney
De kraan van de Norderney

De kraan is geheel volgens tekening gemaakt, althans boven deks. De onderkant dat in de “buis” geschoven zit waar het tandwiel om te zwenken aan bevestigd is, is van alunimium en met behulp van een draaibank gemaakt. Er zijn twee motoren met vertraging gebruikt; één voor het draaien van de kraan en één voor de lijn.  De haak is groter, zwaarder gemaakt en rood van kleur. Op deze manier gaat het vieren van de lijn makkelijker en is de haak van een afstand goed te zien is.

[UNDER CONSTRUCTION]

Om de Möwe makkelijk op te kunnen pakken, is deze voorzien van een antenne die dienst doet als “hijsoog”. Door de driehoekige vorm, komt de haak altijd op de juiste plaats terecht. Het te water laten van de Möwe gaat gepaard met wat draaien van deze peilboot, maar gaat op zich goed. Het aan boord halen van de peilboot, is lastiger. Als eerst moet de kraan naar buiten en de haak naar beneden. De haak mag niet te laag, maar ook niet te hoog zitten. Als tweede, moet de peilboot Möwe langs zij komen en keurig op de juiste plaats blijven liggen, zodat de haak van de kraan aan kan pikken. De kraan kan nu de peilboot op het achterdek zetten. De man met de ladder zorgt er voor, dat de peilboot op de juiste manier achter op dek komt te staan. Let wel, om dit alles te kunnen volgen van de waterkant, moet de Norderney constant bijgestuurd worden. Lees meer over de Möwe in deze post.

Leave a Reply