norderney-collage-2015-11-28-6

Norderney – Introduction

Introduction, Mowe, Norderney

Introducing the Ship Model Norderney by Robbe

De Norderney is een zeegaand meetschip gestationeerd te Eiland Norderney dat wordt ingezet voor onderzoekswerk in de kustgebieden van de Noordzee. Haar specifieke taak is het controleren en het verbeteren van zeekaarten. Verder controleert haar bemanning de positie van boeien en wordt de bodem onderzocht. Bouw van het model is gestart in 1982.

De zeeflora en -fauna veranderd constant door de stromingen en getijden. Om dit te kunnen volgen is de peilboot Möwe aan boord, deze kan onafhankelijk van het moederschip opereren. Voor foto’s van de echte Norderney,  klik hier.

De bouw van het model

Helaas heb ik geen foto’s van de bouwwerkzaamheden. De bouwwerkzaamheden hebben ongeveer 3 jaar geduurd. Let wel, het model heb ik gekocht in 1982. Het schip is nu dan ook ongeveer 34 jaar oud! Voor een jongen van 14 is dit een beetje te hoog gegrepen, maar met een zeer handige vader, kom je een heel eind. Na alle functies ingebouwd te hebben en een aantal keer gevaren te hebben kwam ik er al snel achter dat het niet werkte zoals ik zou willen. Met behulp van een extra sleper aan zij, een collega modelbouwer die de Möwe wilde besturen, was het mogelijk de peilboot er af te zetten, een rondje te laten varen en weer aan boord te hijsen. Na elke proefvaart werden er weer modificaties uitgevoerd en werd het binnen een beetje onoverzichtelijk. Op een zeker moment zo onoverzichtelijk, dat ik hem op een dag compleet van binnen gestript heb. Maar toen de opbouw, de plannen waren aanwezig maar de uitvoering …

Zelf ben ik van mening, dat het model zoals door Robbe geleverd, erg kaal is. Natuurlijk is dit ook te danken aan de schaal van 1/25. Het houten vlonderdek is niet origineel, maar geeft wel gelijk een fraaier uiterlijk. Verder is op het stuurhuis een bluskanon geplaatst.

Het varen met de Norderney

Het model ligt niet diep in het water dat mede veroorzaakt wordt door zijn platte bodem. De platte bodem geeft het model wel een enorm stabiliteit en zal daardoor niet snel overhellen als de kraan haaks op het schip staat met een volle last van 500 gram (Möwe).
Verder is aan dit model goed te zien dat het niet diep in het water ligt. Hierdoor wordt dit model wel enorm wind gevoelig. Het werken met de kraan is hierdoor niet altijd even makkelijk. De twee (Marx Decaperm 12V) motoren geven het schip voldoende snelheid en trekkracht. De Decaperm staat natuurlijk vooral bij de “oudere” modelbouwer goed bekend als een zeer sterke, zuinige en betrouwbare motor. Tegenwoordig zou gekozen worden voor de bushless motor.
De Norderney heeft helaas geen boegschroef (dat wel aan te raden is). Het is zonder boegschroef wel aan te raden om de motoren onafhankelijk van elkaar bedienbaar te maken. De mogelijkheid om te kunnen draaien om de as van het schip door te “wringen”. Hierbij draait de ene motor vooruit en de andere achteruit. Dit is hard nodig om het schip bij het stilliggen of het varen met een lage snelheid op de juiste plaats te houden. Denk hierbij aan wat wind en het werken met de kraan.

norderney-collage-2015-11-28-5

De hoofdaandrijving;  schroeven, motoren en roeren

Het model van de Norderney is uitgerust met twee schroeven en twee roeren. Het model van de Norderney beschikt niet over schroeftunnels of over een boegschroef. Dit maakt het manoeuvreren niet altijd even makkelijk. Twee Marx Decaperm 12V motoren zijn gebruikt in combinatie met een linkse en een rechtse 4 blads messing schroef van 55 mm in diameter. Deze combinatie staat garant voor voldoende vermogen. Meer over de hoofdaandrijving van de Norderney in deze post.

De kraan

De kraan is geheel volgens tekening gemaakt, althans boven deks. De onderkant dat in de “buis” geschoven zit waar het tandwiel om te zwenken aan bevestigd is, is van alunimium en met behulp van een draaibank gemaakt. Er zijn twee motoren met vertraging gebruikt; één voor het draaien van de kraan en één voor de lijn.  De haak is groter, zwaarder gemaakt en rood van kleur. Op deze manier gaat het vieren van de lijn makkelijker en is de haak van een afstand goed te zien is. Meer over de kraan in deze post.

norderney-collage-2015-11-28-4

Het ankerlier

Het anker aan bakboord zijde is werkend gemaakt (voor een kort filmpje, klik hier). Het anker wordt door middel van een motor met vertraging gehesen of gevierd. De ketting loopt netjes over de schijven (voor een kort filmpje, klik hier)

De radar

Om het radar te kunnen laten draaien (voor een kort filmpje, klik hier), heb ik een as net voor de mast geplaatst en deze as dezelfde kleur gegeven. Door het gebruik van twee draadschijfjes, waar een o-ring over loopt net onder “de kooi”, valt deze constructie niet op.

Het bluskanon

Wat is leuker dan wat actie aan boord? Het origineel van de Norderney heeft natuurlijk geen bluskanon aan boord. Toch heb ik op de kajuit van de Norderney een bluskanon geplaatst. Het bluskanon wordt door een servo gedraaid (klik hier voor een kort filmpje). Het bluskanon kan niet op en neer bewegen. Het water wordt door middel van een tandwielpomp opgepompt uit het water. Het bluswater haalt een afstand van ongeveer 8 meter met deze 12V tanwielpomp.

De verlichting

Aan boord zijn 19 lampjes aanwezig. Speciaal aan dit model is een groen heklicht. Gezien het hier gaat om een schip uit de jaren 1975 was het verplicht voor schepen van de overheid een groen heklicht te dragen als herkenning. Ook het tweede toplicht had dezelfe functie. Dit is heden ten dagen niet meer het geval.

De (zender) besturing van het model

Al met al, altijd handen te kort om een dergelijk modelschip als de Norderney onder controle te houden. Het schip met “conventionele” middelen besturen terwijl ook alle functies bediend moeten worden is haast onmogelijk. Eén van de oplossing zou kunnen zijn, om met meerdere personen dit schip te besturen. Een tweede mogelijkheid is om een aantal functies te automatiseren. Voor deze laatste mogelijkheid heb ik dusdanig gekozen dat alle aansluitingen aanwezig zijn om bijvoorbeeld een CControl unit of nog makkelijker een Raspberry Pi aan te kunnen sluiten. Lees meer in deze post.

De elektronica

De besturing in de Norderney probeer ik zo modulair mogelijk op te bouwen. Op deze manier onstaan compacte modulen, die makkelijk in en uit te bouwen zijn. Verder ziet het scheepsmodel er netjes en overzichtelijk uit. Erg handig bij het zoeken naar storingen; elke module kan namelijk goed los op zichzelf getest worden.

  • De eerste module is de centrale relais print. Zoals de naam al zegt; deze print bestaat uit ongeveer tien hoog vermogen relais. Lees meer in deze post over de functie van de relais.
  • Het centrale schakel board is het centrale punt waar de verbindingen met de decoders gemaakt worden, waar de “servo” schakelingen geregeld worden, waar de verlichting van de onderbouw uitkomt en waar de verbinding met de opbouw gemaakt wordt. Dit heeft als groot voordeel, dat hier makkelijk tussen en met al deze functies geschakeld kan worden. Lees meer in deze post.
  • Omdat de ontvanger ook in andere modellen gebruikt wordt, heb ik besloten om de gebrekkige hoeveelheid Robbe ontvanger stekkers te gebruiken om een verbinding te maken naar een universele connector op een receiver board. Lees meer in deze post.
Afmetingen van het model
  • Lengte:1250 mm
  • Breedte: 290 mm
  • Schaal: 1:25
  • Gewicht: 12000 g

Leave a Reply