commodore-collage-2015-11-28-1

Commodore – Introduction

Commodore, Introduction

Introducing the Ship Model Commodore by Graupner

One of the most well known models put on the market by Graupner in the 1970th. My first model boat that I built arround 1980. It has a ABS hull and the rest was wood. This model is lasting for quite a while and already had quite some overhalls. Still a pitty that Graupner descide to take the Commodore (nr.2123) out of its collection as it is an ideal model for the starting model builder.

De bouw van het model de Commodore

Helaas heb ik geen foto van de bouwwerkzaamheden. Het model heeft drie gedaanteverwisselingen gehad. De start was geheel volgens tekening. Twee maal monoperm-supper 6V, twee maal een kardan-koppeling tussen de motoren en de assen waarbij de motoren en assen niet in lijn stonden. Twee schroeven en tussen deze schroeven een roer, geheel volgens tekening. De eerste testvaart is natuurlijk altijd de mooiste, zeker als het om je allereerste modelboot gaat. Dat de snelheid ongeveer een slakkengang was en dat de draaicirkel een halve vijver in beslag nam, dat neem je dan op de koop toe. De eerste modificatie volgde al snel, een tweede roer. Beide roeren nu achter de schroef geplaatst. De draaicirkel was enorm teruggebracht, de Commodore was nu goed wendbaar.

Maar de snelheid … Achteraf bleek het niet zo zeer aan de motoren te liggen, het was de snelheidsregelaar die een enorm verlies had bij het schakelen van 6V. Helaas ben ik hier te laat achter gekomen, de ergste fout had ik toen al begaan … Een 1 motorige van deze prachtige twee motorige boot gemaakt, en wat voor motor. De motor werd een Mabushi 540, samen met cellen werd het een enorm snelheidsmonster. Hij moest en zou een keer snel over het water gaan. Het grote nadeel was natuurlijk wel, dat er maar 10 minuten mee gevaren kon worden.

De 2008 upgrade van deze Commodore bestonden uit de volgende stappen; het uiterlijk opknappen, nieuwe motor en motorsteun, snelheidsregelaar en accu upgrade

Het uiterlijk

Niet alleen de binnenkant werd hierna nogmaals onder handen genomen, maar ook de buitenkant. De gebruikte lakken begonnen te slijten. Dan maar schuren, plamuren en opnieuw spuiten. Deze keer niet voor groen gekozen, maar voor rood. Achter aan het schip een duikplatform aangebracht, al het sticker nephout vervangen door echte latjes, antennes toegevoegd, rookglas, etc.

Nieuwe motor en motorsteun

De enkele motor is gebleven, om dit nogmaals te veranderen, twee schroefassen plaatsen, zou de romp niet meer overleven. De motor is vervangen door een Marx Decaperm 12V. Deze motor is op een nieuwe steun gezet geheel in lijn met de schroefas.
De koppeling tussen de motoras en de schroefas is een Robbe Powergrip-koppeling.

commodore-collage-2015-11-28-2

Snelheidsregelaar en accu

De regelaar is een Ansmann Boat (Conrad nr 229677-89) geworden. Verder wordt de stroom voorzien door twee in serie geschakelde 6V 3.4 Ah accu. Dit geeft dan 12V 3.4 Ah. Goed voor zeker wat uurtjes plezier op het water.

Afmetingen van het model:

  • Lengte: 730 mm
  • Breedte: 240 mm
  • Schaal: 1:15 (+/-)
  • Gewicht (max): __ g

For more information visit the Commodore photo gallery over here

One thought on “Commodore – Introduction

Leave a Reply